How to recover abandoned shopping carts with WhatsApp

Abandoned cart recovery notifications are part of the marketing strategy that every eCommerce should adopt to maximize its conversions. In this article we will see how easy it is to retrieve abandoned carts (automatically) with WhatsApp

To date, there are so many businesses that use email marketing services to connect with their customers and finalize a purchase. The data speak for themselves: only 10% of recipients will read the email and an even smaller percentage will be encouraged to complete the purchase. What would happen if the percentage changed instead? If it went from 10% to 90% opening the message? Surely the results for companies would be more rewarding.

For this reason, we have provided within the Spoki platform the possibility of recovering abandoned carts through a WhatsApp message. To date, the WhatsApp channel has open rates close to 100 percent, and this alone is enough to encourage companies to integrate it within their communication strategy.

In this article we will see how easy it is to create a cart retrieval automation with Spoki and WooCommerce and what the benefits might be in using it.

Step 1: Enable integration with WooCommerce.

Open the “integrations” section and click on WooCommerce, a tab will open on the left screen. Click on “Enable” in the upper right-hand corner. Scroll down the screen until you get to automations and enable the desired automations.

Step 2: Enable Spoki automation.

To enable the automations you will need to click on the individual automation and slide the slider in the upper right corner from “inactive” to “active.”

Automazione Recupero carrello abbandonato con Spoki

All’interno dell’automazione ci sarà già impostato lo step di avvio, che è una specifica richiesta che arriva da WooCommerce, e un template di esempio. Il template preimpostato contiene già 3 campi dinamici che sono: il nome, il link di checkout e il link di assistenza.

È possibile modificare il testo del template (richiedendone uno nuovo nella sezione template – i campi dinamici contenuti nel template di esempio possono essere riportati in toto o essere ridotti, ma non è possibile aggiungerne degli altri). È possibile inoltre aggiungere un tag di identificazione all’interno dell’automazione.

Per richiedere un nuovo template occorrerà entrare nella sezione “template”, cliccare su “Nuovo” in alto a destra, comporre il nuovo template e mandarlo in approvazione. Una volta approvato è necessario sostituirlo a quello di default all’interno della specifica automazione.

NB: affinché Spoki possa inviare il messaggio di recupero carrello, è necessario che il cliente lasci il numero di telefono, pertanto consigliamo di richiedere in forma obbligatoria il numero di telefono in fase di registrazione.

Per fare in modo che l’automazione funzioni correttamente, occorre installare il plugin di Spoki su WooCommerce e abilitare l’invio del messaggio di recupero carrello abbandonato.

Un esempio concreto sull’efficacia di questa funzione, ce lo fornisce Manuel Bua, eCommerce Manager dell’azienda Caraci Sicily Food.

Manuel activated on the eCommerce of the company Caraci Sicily Food the cart retrieval functionality through Spoki. The results recorded were a success: compared to the previous month, 30% more carts were retrieved.

Here the webinar on the full case study held by our account manager and eCommerce manager Manuel Bua.